10 κλειδιά από τους δάσκαλους Montessori όταν το παιδί δεν θέλει να πάει σχολείο

Ανεξάρτητα από το πόσο ενθουσιασμένο είναι το παιδί σας τον πρώτο καιρό του σχολείου, θα υπάρχουν πιθανώς ημέρες όπου θα αρνείται να πάει. Μπορεί να ακούσετε το πολύ απλό: «δεν μου αρέσει το σχολείο» ή η αντίδρασή του μπορεί να είναι πολύ πιο έντονη. Ό,τι κι αν συμβεί υπάρχουν πράγματα που μπορείτε να πείτε για να το βοηθήσετε να διαχειριστεί την άρνησή του.

Αυτό που παίζει σημαντικό ρόλο δεν είναι τα ακριβή λόγια που θα χρησιμοποιήσετε, αλλά η γενική στάση σας, την οποία το παιδί σας γνωρίζει πολύ καλά. Είναι σημαντικό να αναγνωρίσετε τα συναισθήματά του και να του μεταδώσετε τη σιγουριά ότι το σχολείο είναι το κατάλληλο μέρος για εκείνο. Πώς θα γίνει αυτό; Ας δούμε μερικές φράσεις.

1. «Είσαι ασφαλής εδώ.»

Είναι πολύ φυσιολογικό ένα μικρό παιδί να μην θέλει να αφήσει τη σιγουριά της μαμάς του και του σπιτιού του. Πείτε του ότι το σχολείο είναι ένας ασφαλής χώρος γεμάτος από ανθρώπους που νοιάζονται γι ‘αυτό. Αν εκφραστείτε με ηρεμία και σταθερότητα, θα σας εμπιστευτεί.

Ανεξάρτητα από τις λέξεις που χρησιμοποιείτε, αν το παιδί σας αισθάνεται τον δισταγμό σας, τον δικό σας φόβο να το αφήσετε, θα νιώσει ανασφάλεια. Πώς μπορεί άλλωστε ένα παιδί να νιώσει ασφαλές όταν «οσμίζεται» τους δικούς σας φόβους; Προσπαθήστε να δουλέψετε τα συναισθήματά σας, ώστε να είστε μια ήρεμη παρουσία που παρέχει υποστήριξη.

2. «Σ ‘αγαπώ και ξέρω ότι μπορείς να το κάνεις αυτό».

Όταν το πάτε στο σχολείο μην του πείτε ένα δακρύβρεχτο αντίο ακόμα κι αν κλαίει ή κολλάει πάνω σας. Άλλωστε ξέρετε ότι έχετε επιλέξει ένα πραγματικά καλό μέρος για το παιδί σας. Τα περισσότερα παιδιά μετά τον «δύσκολο» αποχαιρετισμό ξεχνιούνται σε πάρα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.

Εάν δυσκολεύεται πολύ στο «αντίο», κάντε του μια μεγάλη αγκαλιά, τονίστε του πόσο το αγαπάτε και ότι ξέρετε ότι μπορεί να το κάνει αυτό. Αντί να του πείτε «είναι απλά το σχολείο και θα είναι ωραία εκεί», αναγνωρίστε πόσο δύσκολο είναι γι’ αυτό και εκφράστε τη σιγουριά ότι  θα τα πάει περίφημα. Με αυτόν τον τρόπο αναγνωρίζετε το άγχος του μεν, αλλά ολοκλρώνετε τη φράση με ένα θετικό μήνυμα.

3. «Πρώτα θα κάνετε τα μαθήματά σας, μετά θα ζωγραφίσετε, και στη συνέχεια θα παίξετε στην παιδική χαρά.»

Συζητήστε με το παιδί σας για το ημερήσιο πρόγραμμα του σχολείου, με όσες περισσότερες λεπτομέρειες γίνεται. Πείτε του τι θα συμβεί εκεί όταν το αφήσετε, τι είδους δουλειά θα κάνει, πότε θα πάρει το μεσημεριανό του γεύμα, πότε θα παίξει έξω και ποιος θα έρθει να το πάρει το απόγευμα. Αν το κάνετε συχνά αυτό το παιδί θα συνηθίσει τον νέο καθημερινό ρυθμό.

4. «Θα σε πάρω μετά το παιχνίδι»

Δώστε στο παιδί σας ένα πλαίσιο αναφοράς για το πότε θα επιστρέψετε.

Εάν καταλαβαίνει την ώρα, μπορείτε να του πείτε ότι θα το δείτε στις 3:30. Αν είναι μικρότερο, πείτε του τι θα κάνετε μαζί, αφού το πάρετε από το σχολείο.

Το να του δώσετε ένα χρονικό σημείο αναφοράς μπορεί να σας βοηθήσει να το καθησυχάσετε καθώς θα καταλάβει ότι υπάρχει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα, στο τέλος του οποίου πάντα είστε εκεί. Καθώς περνούν οι μέρες, το παιδί θα συνειδητοποιήσει ότι έρχεστε σταθερά καθημερινά και ότι κρατάτε τις υποσχέσεις σας.

5. «Ποιο βιβλίο πιστεύεις ότι θα σας διαβάσει ο δάσκαλος σήμερα»;

Ενημερωθείτε για το τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια των σχολικών ωρών και βοηθήστε το να φανταστεί αυτά που θα συμβούν εκείνη την ημέρα. Σε ένα σχολείο Montessori, τα παιδιά επιλέγουν μόνα τους με τι θα ασχοληθούν. Στην περίπτωση αυτή ρωτήσετε το με τι σχεδιάζει να καταπιαστεί πρώτα. Αν το πηγαίνετε σε ένα πιο παραδοσιακό σχολείο, βρείτε μια ώρα του σχολείου, μια δραστηριότητα ή ένα μάθημα που ξέρετε ότι αγαπά και ανοίξτε κουβέντα γι’ αυτήν.  Βοηθώντας το παιδί σας να επικεντρωθεί σε ένα συγκεκριμένο -ευχάριστο- γεγονός θα κάνει την κατάσταση πολύ πιο διαχειρίσιμη.

6. «Πιστεύεις ότι ο Γιάννης θα είναι στο σχολείο σήμερα;»

Υπενθυμίστε στο παιδί σας τους φίλους που θα συναντήσει όταν φτάσει στο σχολείο. Στο δρόμο για το σχολείο, μιλήστε για τα παιδιά που τον περιμένουν και ρωτήσετε το τι σχεδιάζουν να κάνουν παρέα.

7. «Αυτό είναι ένα δύσκολο συναίσθημα, πες μου για αυτό.»

Αν το παιδί σας εκφράζει ανησυχία μετά το σχολείο ή το Σαββατοκύριακο, αφιερώστε του χρόνο για να το ακούσετε. Τα παιδιά μπορούν πολύ εύκολα να επηρεαστούν από τις ερωτήσεις μας, οπότε φροντίστε οι ερωτήσεις σας να είναι πολύ γενικές και ουδέτερες ώστε να σας πει τι πραγματικά αισθάνεται. Μπορεί να σας αποκαλύψει ότι το πρόβλημά του είναι ένα συγκεκριμένο πρόσωπο στο σχολείο ή ένα συγκεκριμένο μάθημα.  Κάντε σαφές ότι καταλαβαίνετε πώς αισθάνεται, αλλά προσπαθήστε να μην αντιδράτε πολύ δραματικά. Αν νομίζετε ότι υπάρχει λόγος πραγματικής ανησυχίας, μιλήστε στο δάσκαλο γι ‘αυτό, αλλά να θυμάστε πως η αντίδρασή σας μπορεί να επηρεάσει τα ήδη αρνητικά συναισθήματα του παιδιού.

8. «Τι μπορώ να κάνω για να σε βοηθήσω να αισθανθείς καλύτερα;»

Βοηθήστε το παιδί σας να βρει κάποιες λύσεις για να νιώσει πιο άνετα με το σχολείο. Επιλέξτε μια ώρα  στο σπίτι που είναι ήρεμο και ξεκούραστο. Βγάλτε ένα στυλό και χαρτί για να κρατήσετε σημειώσεις και να του δείξετε πόσο σοβαρά παίρνετε όσα έχει να σας πει. Αν το πρόβλημα είναι ότι του λείπετε, φροντίστε να βάζετε καθημερινά ένα δικό σας σημείωμα στην τσάντα του. Αν το ενοχλεί κάποιο άλλο παιδί, συζητήστε μαζί του από που θα μπορούσατε να ζητήσετε βοήθεια. Αν είναι πολύ κουρασμένο το πρωί, βρείτε λύσεις ώστε να κερδίζετε λίγο ύπνο (να ετοιμάζει τα πράγματά του νωρίτερα το βράδυ, να κοιμάται ακόμα πιο νωρίς κλπ).  Να είστε συνεργάσιμοι και να δείχνετε πως βοηθάτε το παιδί να αποφασίσει τι το ανακουφίζει. Μην δίνετε την εντύπωση του διασώστη αλλά του γονιού που νοιάζεται. Έτσι θα οικοδομήσετε την εμπιστοσύνη τους προς εσάς.

9. «Ποια ήταν η καλύτερη στιγμή της ημέρας σου;»

Επιλέξτε μια στιγμή που το παιδί σας δεν μιλάει για το σχολείο και ξεκινήστε να μιλάτε για την ημέρα σας. Περιγράψτε του την καλύτερη στιγμή της και στη συνέχεια ρωτήσετε το για τη δική του. Δοκιμάστε να κάνετε αυτή την «άσκηση» καθημερινά. Το μυαλό μας έχει την τάση να κολλάει στα άσχημα γεγονότα. Βοηθήστε το παιδί σας να αναγνωρίσει ότι, ακόμη και αν δεν θέλει πάντα να πηγαίνει στο σχολείο, υπάρχουν στιγμές και σχολικές ώρες που σίγουρα απολαμβάνει.

10. «Ανυπομονώ να πάμε στο πάρκο μαζί όταν φτάσουμε στο σπίτι»

Αν το παιδί σας δυσκολεύεται να πει αντίο, υπενθυμίστε του τι πρόκειται να κάνετε μαζί, αφού το παραλάβετε από το σχολείο. Ακόμα κι αν σχεδιάζετε απλώς να πάτε σπίτι σας πείτε του όσα έχετε στο μυαλό σας να κάνετε εκεί παρέα.

Συμπέρασμα

Είναι απολύτως φυσιολογικό τα παιδιά να περνάνε φάσεις κατά τις οποίες δεν θέλουν να πάνε στο σχολείο. Εάν ανησυχείτε, μιλήστε στο δάσκαλό του και ρωτήστε για την εικόνα του μέσα στην τάξη  (αν φαίνεται χαρούμενο, ζωηρό, γελαστό κ.λ.π).

Παράλληλα να είστε πάντα έτοιμοι να ακούσετε όσα έχει να σας πει, να το βοηθάτε, να το δαβεβαιώνετε ότι όσα νιώθει είναι φυσιολογικά και να του υπενθυμίζετε ότι είναι ικανό να αντιμετωπίσει όλες τις σχολικές προκλήσεις, όσο δύσκολο κι αν φαίνεται.

Απόδοση Έλενα Θάνου, mother.ly

Ακολούθησε το TheMamagers στο Instagram

Διαβάστε περισσότερα

Best of network