Τα εγκυρότερα σημάδια για την αναγνώριση της δυσλεξίας

Δυσλεξίας

Η δυσλεξία δεν είναι το αποτέλεσμα έλλειψης κινήτρων, αισθητηριακής βλάβης, ελλιπούς διδασκαλίας ή στερημένων περιβαλλοντικών – κοινωνικών ή άλλων περιοριστικών συνθηκών, αλλά μπορεί να συνυπάρχει μ’αυτές.

Αν κι η δυσλεξία είναι κατάσταση εφόρου ζωής, τα άτομα με δυσλεξία συχνά ωφελούνται από την κατάλληλη κι έγκαιρη ψυχολογική – εκπαιδευτική παρέμβαση.

Συμπτώματα της δυσλεξίας

Το παιδί:

  • αντιστρέφει γράμματα κι αριθμούς
  • έχει χαμηλή ικανότητα αποκωδικοποίησης μεμονωμένων λέξεων
  • παρουσιάζει ελλειπή γνώση των γραμμάτων και των αντίστοιχων ήχων τους
  • κάνει συχνά λάθη στην προφορική ανάγνωση
  • μαντεύει τι μπορεί να “λέει” μια λέξη χωρίς να τη διαβάζει
  • παρουσιάζει ανορθογραφία
  • έχει κακό γραφικό χαρακτήρα
  • εμφανίζει δυσκολίες στον προφορικό λόγο (π.χ. εύρεση κατάλληλης λέξης, προφορά, γρήγορη ονομασία αντικειμένων)
  • κάνει κακή κατανόηση του κειμένου (με βοήθεια στην ανάγνωση “δύσκολων” λέξεων και απεριόριστο χρόνο)
  • κομπιάζει, καθυστερεί, διστάζει όταν διαβάζει φωναχτά
  • παραλείπει, επαναλαμβάνει ή προσθέτει λέξεις στο κείμενο όταν διαβάζει
  • δεν αναγνωρίζει γνωστές λέξεις
  • πηδάει σειρές, διαβάζει την ίδια σειρά δύο φορές
  • χάνει τη θέση του στο κείμενο, ακολουθεί το δάχτυλό του
  • δυσκολεύεται να βρει τη βασική ιδέα μιας παραγράφου
  • δεν μπορεί να θυμηθεί μια ολόκληρη πρόταση ή ιστορία
  • αντιμετωπίζει δυσκολία στη χρήση λεξικών, εγκυκλοπαιδειών, χαρτών.

Άλλες δυσκολίες

Το παιδί:

  • συγχέει το δεξί με το αριστερό
  • έχει δυσκολία στην εκμάθηση ξένων γλωσσών
  • εκδηλώνει ανάμικτη προτίμηση για το χέρι με το οποίο θα εκτελέσει κάποιο έργο
  • δυσκολεύεται να βρει τη λέξη για να ονοματίσει κάποιο αντικείμενο
  • αντιμετωπίζει δυσκολίες στη γρήγορη επεξεργασία των πληροφοριών
  • μπερδεύεται εύκολα με σύνθετες οδηγίες / ερωτήσεις
  • δυσκολεύεται να συγκρατήσει λίστα με οδηγίες (μπορεί να εκτελέσει τα ίδια καθήκοντα όταν του τα που ένα ένα).

Συμπεριφορά

Το παιδί:

  • είναι ανοργάνωτο
  • ξεχνάει πράγματα
  • είναι ανώριμο κι αδέξιο
  • συχνά βρίσκεται στο λάθος μέρος τη λάθος ώς
  • κουράζεται υπερβολικά εξαιτίας του βαθμού προσοχής και κόπου που πρέπει να καταβάλει
  • χρησιμοποιεί τακτικές αποφυγής (π.χ. πηγαίνει συνέχεια στην τουαλέτα)
  • μοιάζει να ονειροπολεί και να μην προσέχει.

Διάγνωση της δυσλεξίας

Η έγκαιρη διάγνωση βοηθά στη σωστή αντιμετώπιση της δυσκολίας. Ψυχολογική αξιολόγηση σε βάθος (τεστ νοημοσύνης, μνήμης, συναισθήματος και δημιουργία μαθησιακού προφίλ) σε συνεργασία με άλλες ειδικότητες (λογοπεδικός, εργοθεραπευτής) εντοπίζει τη συγκεκριμένη φύση, βάθος και έκταση του προβλήματος.

Αντιμετώπιση της δυσλεξίας

Ειδικευμένοι ψυχολόγοι ή λογοπεδικοί καταρτίζουν ατομική βοήθεια καθώς και ολοκληρωμένα προγράμματα για την ευκολότερη εκμάθηση της ύλης και τη σωστή αντιμετώπιση της μαθησιακής δυσκολίας.

Τα εγκυρότερα σημάδια για την αναγνώριση της δυσλεξίας (προβλημάτων ανάγνωσης / γραφής – σύμφωνα με ερευνητικά δεδομένα)

Οι γονείς πρέπει να προσέξουν αν το παιδί τους δεν έχει καλά αναπτυγμένα τα παρακάτω:

  • Αντίληψη της γραπτής μορφής έκφρασης
  • Γνώση των γραμμάτων (όνομα και ήχο)
  • Εκφραστικό λεξιλόγιο
  • Φωνολογική αντίληψη
  • Γρήγορη αυτόματη ονομασία αντικειμένων

Από την Δρ. Λίζα Βάρβογλη

Ακολούθησε το TheMamagers στο Instagram

Διαβάστε περισσότερα

Best of network