Κοινωνική Συναισθηματική Αγωγή | Η ψυχολόγος των Εκπαιδευτηρίων Καίσαρη απαντά στις ερωτήσεις μας για το νέο «μάθημα» που όλοι θα θέλαμε στη ζωή μας

Κοινωνική Συναισθηματική Αγωγή | Η ψυχολόγος των Εκπαιδευτηρίων Καίσαρη απαντά στις ερωτήσεις μας για το νέο «μάθημα» που όλοι θα θέλαμε στη ζωή μας

Η ψυχολόγος των Εκπαιδευτηρίων Καίσαρη, κα Χοτζόγλου Κατερίνα, απαντά στις ερωτήσεις μας σχετικά με την Κοινωνική Συναισθηματική Αγωγή, το νέο «μάθημα» του σχολείου που όλοι θα θέλαμε στη ζωή μας.

Τι είναι η κοινωνικό συναισθηματική αγωγή;

Πρόκειται για την διαδικασία μέσω της οποίας τόσο τα παιδιά όσο και οι ενήλικες αποκτούν γνώσεις, συμπεριφορές και δεξιότητες με στόχο την προαγωγή της ψυχικής τους υγείας κα ανθεκτικότητας σε διάφορες συνθήκες και πλαίσια.

Πως αποφασίσατε να εντάξετε το πρόγραμμα της Κοινωνικό Συναισθηματικής Αγωγής από την προσχολική αγωγή;

Η προνηπιακή, νηπιακή και πρώτη σχολική ηλικία είναι μια κρίσιμη περίοδος κοινωνικής και συναισθηματικής ανάπτυξης. Είναι τότε που τα περισσότερα παιδιά αρχίζουν να διακρίνουν τα θετικά και τα αρνητικά συναισθήματα και μαθαίνουν πώς να τα ρυθμίζουν.

Η συναισθηματική ανάπτυξη γενικά προηγείται της γνωστικής και της συμπεριφορικής, καθώς τα παιδιά βιώνουν συναισθήματα και αντιδρούν σε αυτά πολύ πριν μπορέσουν να λεκτικοποιήσουν και πόσο μάλλον να τα αντιμετωπίσουν. Το περιβάλλον παίζει σημαντικό ρόλο στον τρόπο που το παιδί θα κατακτήσει αυτές τις δεξιότητες ή θα δυσκολευτεί σ αυτό. Έρευνες δείχνουν ότι τα συναισθηματικά προβλήματα και τα προβλήματα συμπεριφοράς κατά τη διάρκεια της προσχολικής ηλικίας συχνά επιμένουν και στην εφηβική και ενήλικη ζωή.

Κοινωνική Συναισθηματική Αγωγή | Η ψυχολόγος των Εκπαιδευτηρίων Καίσαρη απαντά στις ερωτήσεις μας για το νέο «μάθημα» που όλοι θα θέλαμε στη ζωή μας

Τι είναι τα Μαθήματα Ζωής;

Στο σχολείο μας αποφασίσαμε να εντάξουμε το πρόγραμμα ΚΣΑ από το προνήπιο μέχρι και την α τάξη του δημοτικού. Στην πραγματικότητα, τα ίδια τα παιδιά μας καθοδηγούν μέσα από τις ανησυχίες τους, κι εμείς δίνουμε χώρο με στόχο την προσωπική τους «άνθιση».

Χρησιμοποιώντας την αφήγηση, τα εικαστικά, το θεατρικό παιχνίδι, την κίνηση αλλά πάνω από όλα την φαντασία των παιδιών αγγίζουμε θέματα όπως οι κανόνες και τα όρια, η αναγνώριση και διαχείριση των συναισθημάτων, αποδοχή της ματαίωσης , η τόνωση της αυτοεικόνας, οι αξίες όπως η οικογένεια, η φιλία, η ειλικρίνεια, ο εθελοντισμός αλλά και η επικοινωνία και η επίλυση συγκρούσεων μέσω καλών πρακτικών με στόχο την πρόληψη της επιθετικότητας.

Κοινωνική Συναισθηματική Αγωγή | Η ψυχολόγος των Εκπαιδευτηρίων Καίσαρη απαντά στις ερωτήσεις μας για το νέο «μάθημα» που όλοι θα θέλαμε στη ζωή μας

Το πρόγραμμα αυτό επεκτείνεται και στις επόμενες βαθμίδες εκπαίδευσης;

Φυσικά, μέσα από δράσεις η Κοινωνική και Συναισθηματική Αγωγή εμπλουτίζεται ακολουθώντας τα αναπτυξιακά στάδια των παιδιών καθ όλη την διάρκεια της σχολικής ζωής. Κι εμείς γινόμαστε συνοδοιπόροι τους στην πορεία προς την ωρίμανση προσαρμόζοντας την θεματολογία ανάλογα με τις ανάγκες της σχολικής κοινότητας.

Επίσης, εισάγουμε πιλοτικά για πρώτη φορά στις τάξεις του Γυμνασίου και στην Α λυκείου ενα προσαρμοσμένο σε εφηβικό πληθυσμό πρόγραμμα Κοινωνικής Συναισθηματικής Αγωγής που αποτελείται από 5 παρεμβάσεις που στοχεύουν στη κοινωνική ευαισθητοποίηση και συμπεριφορά των μαθητών, βοηθώντας τους να αναπτύξουν τη συναισθηματική τους νοημοσύνη και ενθαρρύνοντας την προσωπική τους αναζήτηση σχετικά με τη δική τους συμπεριφορά και αυτή των συνομηλίκων τους.

Τι διαφορετικό προσφέρει αυτό το πρόγραμμα στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο;

Στην πραγματικότητα το ΚΣΑ που απευθύνεται στους εφήβους λειτουργεί σαν φυτώριο μιας ομάδας διαμεσολαβητών ομηλίκων οι οποίοι λαμβάνουν μια ξεχωριστή εκπαίδευση που αφορά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ενεργητικής ακρόασης, επικοινωνίας και ενσυναίσθησης. Είναι σε καθοδήγηση από τους υπεύθυνους καθηγητές και τον ψυχολόγο.

Η Σχολική Διαμεσολάβηση αποτελεί μία μέθοδο πρόληψης της ενδοσχολικής βίας μέσα από τη διαχείριση των συγκρούσεων. Η φιλοσοφία της είναι διαφορετική από την παραδοσιακή πρακτική επίλυσης συγκρούσεων που βασίζεται στην απόδοση ευθυνών και τιμωρίας. Στην διαμεσολάβηση τα εμπλεκόμενα μέρη προσφεύγουν οικειοθελώς στους ομηλίκους διαμεσολαβητές οι οποίοι μέσω του διαλόγου και ακολουθώντας συγκεκριμένο πρωτόκολλο, διερευνούν τα αίτια της σύγκρουσής τους, συμφωνούν στη λύση της και δεσμεύονται σε μια λύση.

INFO:

www.kessaris.edu.gr

Ακολούθησε το TheMamagers στο Instagram

Διαβάστε περισσότερα

Best of network