Παιχνιδαγωγείο: Ένα διαφορετικό σχολείο όπου το παιχνίδι και η εκπαίδευση συναντιούνται

Τα παιδιά μας περνούν τη μισή περίπου μέρα τους στο σχολείο. Εκεί κοινωνικοποιούνται για πρώτη φορά, εκεί μαθαίνουν να γράφουν τις πρώτες τους λέξεις, να κάνουν φίλους, να διαβάζουν φωναχτά και κυρίως εκεί μαθαίνουν να αγαπούν την μάθηση – ή έτσι θα έπρεπε. Αν πιάσουμε έναν – έναν κάθε γονιό και ρωτήσουμε «τί αγαπά το παιδί σας να κάνει;» η πρώτη απάντηση που θα έρθει στα χείλη όλων θα είναι «να παίζει!». Κι αυτό είναι το λογικό. Μιλάμε για παιδιά. Για παιδιά που αγαπούν να παίζουν και ξαφνικά τα βάζουμε μπροστά από ένα βιβλίο και τους ζητάμε να αφήσουν το παιχνίδι στην άκρη.

Κι αν υπήρχε ένας τρόπος να μην εγκαταλείπουν το παιχνίδι αλλά παράλληλα να μαθαίνουν;

Πολλές φορές, στήνουμε στο μυαλό μας το ιδανικό σενάριο · και το ιδανικό σενάριο εδώ, θα ήταν το παιχνίδι να συνδυάζεται με την εκπαίδευση. Ευτυχώς για μας, κάποιες φορές υπάρχουν άνθρωποι που τολμούν να κάνουν αυτά τα σενάρια πράξη και μάλιστα μπορούμε κι εμείς και κυρίως τα παιδιά μας να πρωταγωνιστήσουμε.

Το σχολείο όπου το παιχνίδι συναντά την εκπαίδευση είναι φυσικά το «Παιχνιδαγωγείο».

Κι αν τώρα αναρωτιέστε, τί ακριβώς είναι το Παιχνιδαγωγείο παρακάτω μπορείτε να μάθετε μερικά πράγματα που ίσως θα θέλατε να ξέρετε.

Τι είναι το Παιχνιδαγωγείο;

Το Παιχνιδαγωγείο είναι ένας δυναμικός παιδαγωγικός οργανισμός που από το 2010 έχει παίξει με 280.000 παιδιά εκπαιδεύοντας παράλληλα πάνω από 400 εκπαιδευτικούς. Το παιχνίδι και η εκπαίδευση συναντήθηκαν τότε, μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα, εταιρικές γιορτές, εργαστήρια για παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς. Από το 2011 το παιχνίδι επεκτάθηκε και με σύμμαχο την αρχιτεκτονική οδήγησε στη δημιουργία και λειτουργία οκτώ χώρων παιχνιδιού και τη δημιουργία ενός σχολείου.

Από το 2013 το Παιχνιδαγωγείο έγινε «Σχολείο για μικρούς» και ξεκίνησε να ενσωματώνει το παιχνίδι στην «επίσημη» εκπαιδευτική διαδικασία το 2015 με τη δημιουργία του Νηπιαγωγείου. Το 2017, το Παιχνιδαγωγείο έβαλε τη δύναμη του παιχνιδιού στο Δημοτικό Σχολείο. Η δημιουργία του νέου Δημοτικού Σχολείου έγινε με τη σκέψη στα παιδιά που από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, μέσα σε ένα καλοκαίρι, απαιτείται να πάρουν το ρόλο του «μαθητή». Με τη σκέψη στους γονείς, που θέλουν τα παιδιά τους να είναι παιδιά, να εξελίσσονται μέσα από τη μάθηση, με ζωντανή φαντασία, δημιουργικότητα και όρεξη για έρευνα, να μαθαίνουν και να αναπτύσσουν τις δεξιότητες τους.

Έτσι, εδώ και ένα χρόνο, ξεκίνησε ένα σχολείο για παιδιά και γονείς που αντιμετωπίζουν το σχολείο ως εργαλείο για να μάθουν και να ισορροπούν το πρέπει με το θέλω!

Κι επειδή ίσως αναρωτιέστε: πώς γίνεται να κάνεις μάθημα, παίζοντας;

Παιχνίδι μπορεί να είναι ένα επιτραπέζιο με προσθέσεις στην τάξη, μια παντομίμα με ανώμαλα ρήματα στην αυλή, η κατασκευή ενός άβακα στο ατελιέ, μια σκυταλοδρομία πολλαπλασιασμού στο δωμάτιο του χορού, ένα παιχνίδι ρόλων στην Ρωμαϊκή αγορά, ένα κρυφό μήνυμα με σήματα μορς χρησιμοποιώντας τα κρουστά στη μουσική, ένα παιχνίδι προσανατολισμού με πυξίδα στο δάσος, μια συνέντευξη στα Αγγλικά από έναν αλλοδαπό επισκέπτη, η συγγραφή ενός θεατρικού, η εκτέλεση μιας σύνθετης συνταγής μαγειρικής. Παιχνίδι είναι όμως και τόσα άλλα: είναι ο πειραματισμός, οι δοκιμές χωρίς την αγωνία του λάθους, η χρήση της φαντασίας και της δημιουργικότητας για τη λύση ενός προβλήματος, η έρευνα, η συνεργασία και η σύνθεση με στόχο μια ιδέα της ομάδας να γίνει πραγματικότητα.

Έτσι στο Παιχνιδαγωγείο το παιχνίδι γίνεται η αρχή για εξερεύνηση, για μαθηματικά, για ανάγνωση, για γραφή, για επαφή με τη φύση, για να εξελίσσεσαι, δημιουργώντας ένα Δημοτικό σχολείο που παίζει, ερευνά και μαθαίνει. Το αναλυτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας μεταμορφώνεται σε μικρές εμπειρίες μάθησης και το μάθημα γίνεται μια διαρκής διαδικασία έρευνας με κέντρο το παιχνίδι και την ενεργή συμμετοχή μαθητών και δασκάλων.

Η θέση του παιχνιδιού στην εκπαίδευση έχει περιγραφεί από την αρχή της ιστορίας, και τα τελευταία αρκετά χρόνια η διεθνής εκπαιδευτική κοινότητα και οργανισμοί όπως η UNICEF, η Επιτροπή Υπουργείων Παιδείας του Καναδά, το Εθνικό Σωματείο Εκπαιδευτικών της Μεγάλης Βρετανίας, το Playful Learning Lab του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι εισάγουν στρατηγικές που ενθαρρύνουν περισσότερο παιχνίδι στα δημοτικά σχολεία και αναγνωρίζουν ότι οι διεργασίες που προκύπτουν από το παιχνίδι διευρύνουν το πεδίο μέσα στο οποίο αναπτύσσονται οι δεξιότητες των παιδιών και είναι άμεσα συνδεδεμένες με τη μάθηση.

Αυτό είναι κάποιο συγκεκριμένο σύστημα;

Με την εμπειρία 8 ετών λειτουργίας, με τη γνώση και την πείρα της ομάδας παιδαγωγικού σχεδιασμού, με οδηγό τις αναπτυξιακές ανάγκες των παιδιών, την έρευνα στην παιδαγωγική και την ψυχολογία αλλά και με το βλέμμα στραμμένο στον υπόλοιπο κόσμο, το Παιχνιδαγωγείο έχει συνθέσει και διαρκώς εξελίσσει τη δική του εκπαιδευτική προσέγγιση. Διδακτικές πρακτικές, τρόποι αξιοποίησης των χώρων, παιδαγωγικές προσεγγίσεις, διαφοροποιημένα εκπαιδευτικά εργαλεία και διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα του εξωτερικού σμιλεύονται με την ύλη και την ελληνική πραγματικότητα για να δημιουργήσουν ουσιαστικές διεργασίες μάθησης. Αυτό άλλωστε προτείνουν και κορυφαίοι «σύγχρονοι ρήτορες» στην εκπαίδευση, όπως ο Ken Robinson, οι οποίοι ωθούν τους εκπαιδευτικούς και όσους φτιάχνουν εκπαιδευτικά συστήματα, να εργαστούν προς την αλλαγή από τα σχολεία που «σκοτώνουν τη δημιουργικότητα» στα σχολεία που δημιουργούν!

Στο Δημοτικό του Παιχνιδαγωγείο, τα παιδιά χρησιμοποιούν βιβλία και τετράδια;

Τα βιβλία του Υπουργείου Παιδείας και τα τετράδια αξιοποιούνται ως ένα ακόμα εκπαιδευτικό εργαλείο για την επίτευξη των στόχων του αναλυτικού προγράμματος σπουδών, όπως αυτοί διατυπώνονται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι ακολουθούνται διαφορετικές κάθε φορά διαδρομές οι οποίες περιλαμβάνουν και τις πιο τυπικές μορφές μαθήματος. Πέρα, δηλαδή, από το παιχνίδι, τα πειράματα, τα project, τις επισκέψεις, τις εικαστικές τέχνες, το θέατρο και τον χορό, τα βιβλία και τα τετράδια αποτελούν μια πιο γραμμική, αλλά απαραίτητη αποτύπωση της νέας πληροφορίας και γνώσης.

Και όλα αυτά πως μπορούν να συμβούν από έναν δάσκαλο ή μια δασκάλα;

Οι δάσκαλοι στο Παιχνιδαγωγείο έχουν επιλεγεί και έχουν επιλέξει να είναι μέρος ενός σχολείου στο οποίο υπάρχει χώρος για τις ιδέες τους και τη δημιουργικότητα τους, όπου διαρκώς μαθαίνουν και εξελίσσονται, όπου ακούν τα παιδιά και μετατρέπουν τις ιδέες, τα ενδιαφέροντα και τις ερωτήσεις τους σε μικρές ή μεγάλες εμπειρίες μάθησης. Δίπλα σε κάθε τάξη λειτουργεί μια παιδαγωγική ομάδα η οποία περιλαμβάνει ένα μέλος της ομάδας παιδαγωγικού σχεδιασμού του σχολείου, ψυχολόγο, λογοπεδικό ή ειδικό παιδαγωγό και τους εκπαιδευτικούς των ειδικοτήτων. Μέρος αυτής της ομάδας είναι πάντα και η οικογένεια κάθε παιδιού, καθώς η επικοινωνία και η συνεργασία μεταξύ της οικογένειας και του σχολείου είναι ο τρόπος κάθε παιδί να είναι χαρούμενο και να μπορεί να φτάσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του.

Σε ποιους γονείς απευθύνεται το Παιχνιδαγωγείο:

Σε γονείς που προβληματίζονται και τους ενδιαφέρει να είναι φωτεινός ο δρόμος που θα ακολουθήσει το παιδί τους. Σε γονείς που θα θέλουν το παιδί τους να μάθει να μαθαίνει και να αγαπά τη διαδικασία αυτή. Σε αυτούς που δίνουν σημασία στο εδώ και το τώρα του παιδιού τους ως βάση για το μετά σε έναν κόσμο που αλλάζει, πλέον, καθημερινά.

Μπορείτε να κάνετε τις δικές σας ερωτήσεις και να ενημερωθείτε για ό,τι σας απασχολεί επικοινωνώντας με το Παιχνιδαγωγείο.

Info: Ομήρου 28, Νέο Ψυχικό/ 210 6724288/ www.paixnidagogeio.gr

Διαβάστε περισσότερα

Best of network