“Δεν θέλω να πάω σχολείο, νυστάζω” – μήπως είναι λάθος το πρωινό ξύπνημα;

"Δεν θέλω να πάω σχολείο, νυστάζω" - μήπως είναι λάθος το πρωινό ξύπνημα;

Ποτέ δε θα ξεχάσω πόσο βάρβαρο ήταν το πρωινό ξύπνημα καθ’ όλη τη διάρκεια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης! Ήμουν ο μόνος που αισθανόταν έτσι;

Ανεπαρκής ο ύπνος των εφήβων

Σύμφωνα με μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Sleep Research από ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου McGill, κοιμούνται λιγότερο οι μαθητές των σχολείων που ξεκινούν νωρίτερα το ημερήσιο πρόγραμμα τους. Επίσης, είναι περισσότερο πιθανό να μην ανταποκρίνονται στις εθνικές συστάσεις ύπνου για την ηλικία τους, και δηλώνουν πολύ συχνότερα κουρασμένοι το πρωί. Τα ευρήματα επιβεβαιώνουν ότι 1 στους 3 εφήβους δεν κοιμάται επαρκώς, ώστε να καλύπτει τις βιολογικές του ανάγκες.

Πόλεμος στο βιολογικό ρολόι

“Το πρόβλημα είναι ότι η πρόωρη έναρξη του ημερήσιου προγράμματος έρχεται σε σύγκρουση με τους κιρκάδιους ρυθμούς των εφήβων”, επισημαίνουν οι ειδικοί. “Καθώς ένα παιδί μεταβαίνει στο στάδιο της εφηβείας το βιολογικό του ρολόι μετατοπίζεται κατά 2 έως 3 ώρες. Από τη στιγμή που εισάγεται στο γυμνάσιο, ο ύπνος πριν τις 23:00 καθίσταται δύσκολος βιολογικά, και το πρωινό ξύπνημα πριν τις 8 είναι πραγματικός άθλος. Οι έφηβοι αγωνίζονται ενάντια στη βιολογία τους για να αφιχθούν στην ώρα τους στο σχολείο.”

Έρευνα διεθνούς κλίμακας που προηγήθηκε, είχε καταδείξει ότι ελλιπής ύπνος κατά την εφηβεία οδηγεί σε χαμηλότερη απόδοση στα μαθήματα και περισσότερα προβλήματα υγείας. Μάλιστα, εμφανίζονται συχνότερα κρούσματα κατάθλιψης, άγχους, καθώς και άλλες διαταραχές της συμπεριφοράς. Όλα αυτά σε μία περίοδο της ζωής κατά την οποία η επιρρέπεια είναι ούτως ή άλλως αυξημένη!

Πόσες ώρες πρέπει να κοιμάται ένας έφηβος;

Ένας έφηβος έχει ανάγκη από 8 έως 10 ώρες ύπνου. Τόσο απλά. Γι’ αυτό μια πολιτική μεταγενέστερης ώρας της έναρξης του ημερήσιου προγράμματος έχει το δυναμικό να ωφελήσει πολύ τους μαθητές.

Ποιο το νόημα της επιμονής σε ένα σχολικό πρόγραμμα πρόωρης έναρξης όταν δεν επιτυγχάνει τον απώτερο σκοπό του; Ποιος είναι ο σκοπός του; Ένας φυσικά: ο έφηβος να λάβει την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση. Το πρόγραμμα οφείλει να είναι διαμορφωμένο ούτως ώστε να εξυπηρετεί την αποδοτικότερη αφομοίωση της παρεχόμενης γνώσης.

Πως είναι αυτό εφικτό όταν η στέρηση ύπνου επηρεάζει αρνητικά την εστίαση προσοχής, την επαγωγική/παραγωγική σκέψη, την παγίωση της νεο-αποκτειθήσας μνήμης, και τη δημιουργικότητα; Δεν είναι κρίμα να πηγαίνουν χαμένοι ο χρόνος και ο κόπος αμφότερων των δασκάλων και μαθητών;  Οι σύγχρονες κοινωνίες -με σύμμαχο το επιστημονικό τεκμήριο- τείνουν να αποδέχονται τις βιολογικές τάσεις των ανθρώπων (όταν αυτές δεν βλάπτουν τρίτους). Είναι αναμφίβολα ένα δείγμα σεβασμού, πολιτισμού και προόδου. Οι έφηβοι δεν αποτελούν καμία εξαίρεση!

Γράφει ο Παναγιώτης Μποζέλος 

Διαβάστε επίσης:
Μην φέρνετε τα παιδιά σας άρρωστα στο σχολείο – δεν σας φταίνε τα υπόλοιπα
Γιατί τα παιδιά μας βαριούνται στο σχολείο, δεν έχουν υπομονή και απογοητεύονται εύκολα;

Ακολούθησε το TheMamagers στο Instagram

Διαβάστε περισσότερα

Best of network