Πώς οι εκπλήξεις βοηθούν τα μωρά να μάθουν (περισσότερα)

τα μωρά να μάθουν
Όταν ένα βρέφος ή μωρό βρίσκεται αντιμέτωπο με αναπάντεχες καταστάσεις κι εκπλήξεις μαθαίνει γρηγορότερα και περισσότερα, αποκαλύπτει νέα έρευνα.

Τα μωρά και βρέφη γεννιούνται «εξοπλισμένα» με κάποια φυσική γνώση για τον κόσμο. Φαίνεται πως μαθαίνουν καλύτερα όταν αυτές οι έμφυτες προσδοκίες τους ανατρέπονται, σύμφωνα με ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Τζονς Χόπκινς.

Η συγγραφέας της μελέτης, Aimee Stahl, διδακτορική φοιτήτρια στην ψυχολογία και τις επιστήμες του εγκεφάλου δήλωσε:

– Οι συμπεριφορές ενός βρέφους δεν είναι απλά αντανακλαστικές αντιδράσεις σε ένα αναπάντεχο αποτέλεσμα. Αντίθετα, αντανακλούν βαθύτερες προσπάθειες να μάθουν τον κόσμο, οι οποίες αποτυγχάνουν να συμφωνήσουν με τις προσδοκίες τους.
Τα βρέφη δεν είναι μόνο εξοπλισμένα με βασική γνώση για τις θεμελιώδεις αρχές του κόσμου, αλλά από νωρίς στη ζωή τους, χρησιμοποιούν αυτή τη γνώση να μάθουν περισσότερα.

Οι ερευνητές διενήργησαν μια σειρά από δοκιμές σε βρέφη 11 μηνών. Όταν τα μωρά εκπλήσσονταν από κάτι – όπως όταν ένα αντικείμενο δε συμπεριφερόταν με τον αναμενόμενο τρόπο – τα βρέφη εστίαζαν στο αντικείμενο και μάθαιναν περισσότερα από αυτό, συγκριτικά από όσα μάθαιναν από ένα παρόμοιο, αλλά προβλέψιμο αντικείμενο.

Το πείραμα με τη μπάλα

Για παράδειγμα, ένα πείραμα έδειξε μια μπάλα που κατέβαινε μια ράμπα. Μερικές φορές, η μπάλα σταματούσε από έναν τοίχο που διέσχιζε κατά μήκος τη ράμπα. Άλλες φορές, η μπάλα φαινόταν να διαπερνά τον τοίχο.
Όταν τα μωρά είδαν τη μπάλα να περνάει μέσα από τον τοίχο, την εξερεύνησαν με μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Χτυπούσαν τη μπάλα επάνω σε ένα τραπέζι, σαν να ήθελαν να δοκιμάσουν τη στερεότητά της, εξήγησαν οι ερευνητές.

Η συγγραφέας της μελέτης, Lisa Feigenson, καθηγήτρια ψυχολογίας και επιστημών του εγκεφάλου στο Χόπκινς, εξήγησε πως τα μωρά φαίνεται να χρησιμοποιούν τα στοιχεία της έκπληξης για να μάθουν καλύτερα. Σαν να εκλαμβάνουν την έκπληξη ως μια ευκαιρία για να καταλάβουν κάτι σχετικά με τον κόσμο.

– Για τα μωρά που τώρα μαθαίνουν, ο κόσμος είναι ένα απίστευτα σύνθετο μέρος γεμάτο με δυναμικά ερεθίσματα. Πώς ξέρουν τα μωρά πού να εστιάσουν και να μάθουν περισσότερα σχετικά με αυτό και τι να αγνοήσουν; Η έρευνα υποδεικνύει πως τα βρέφη χρησιμοποιούν αυτά που γνωρίζουν ήδη για τον κόσμο για να σχηματίσουν προβλέψεις. Όταν αυτές οι προβλέψεις αποδεικνύονται λάθος, τα βρέφη το χρησιμοποιούν αυτό σαν μια ξεχωριστή ευκαιρία μάθησης.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε τον Απρίλιο στην επιθεώρηση Science.

shape.gr