Μερικές φράσεις που ενθαρρύνουν και βοηθούν τα παιδιά ν’ ανθίσουν

φράσεις που ενθαρρύνουν

Αυτεπίγνωση

Χαίρομαι που ξέρεις ότι αυτό είναι ένα δυνατό σου σημείο και το χρησιμοποιείς στη ζωή σου.
Μπράβο που αναγνωρίζεις ότι αυτό είναι μία αδυναμία σου που χρειάζεται να βελτιώσεις.
Τι ωραία θετική σκέψη που έχεις!
Πόσο χαίρομαι που βλέπεις τη ζωή αισιόδοξα!
Το χαμόγελό σου είναι μεταδοτικό!
Ξέρω ότι θα βρεις το νόημα/την αξία αυτού που κάνεις μόνος σου.

Ακεραιότητα

Χαίρομαι που σέβεσαι τους άλλους γύρω σου.
Μπράβο που ήσουν ειλικρινής και δεν είπες ψέματα για το … (συγκεκριμένο θέμα).
Είναι σημαντικό που ξέρεις να υπερασπίζεσαι τη γνώμη σου.
Μπράβο που έδωσες τη θέση σου σε ένα ηλικιωμένο άτομο.
Έκανες το σωστό που ζήτησες συγγνώμη από το φίλο σου που του έσπασες κατά λάθος το παιχνίδι και προσφέρθηκες να το αντικαταστήσεις.
Κέρδισες το παιχνίδι με τις δυνάμεις σου και τη στρατηγική σου, χωρίς ζαβολιές!

Επινοητικότητα ή ικανότητα επίλυσης προβλημάτων

Χαίρομαι που ρωτάς όταν δεν ξέρεις κάτι.
Ήταν έξυπνη η ιδέα σου να αναζητήσεις παραπάνω πληροφορίες για το θέμα που σε ενδιαφέρει.
Χαίρομαι που σε ενδιαφέρει το να μάθεις το μηχανισμό και όχι απλώς να βρεις το σωστό νούμερο στο πρόβλημα.
Ήταν καλή ιδέα να πεις στη δασκάλα σου ότι δεν το κατάλαβες και να στο εξηγήσει πάλι.
Έκανες πολύ καλή ανάλυση του προβλήματος και βρήκες τη λύση (για προβλήματα μαθηματικών αλλά και της κοινωνικής ζωής).
Δούλεψες σκληρά και πήρες άριστα.

Δημιουργικότητα

Έχεις πολύ καλή αίσθηση του χιούμορ!
Τι ωραίες κατασκευές που κάνεις με υλικά που υπάρχουν στο σπίτι!
Η φαντασία σου είναι απίθανη!
Τι ωραίο παιχνίδι που έστησες!
Πάντα έχεις ωραίες ιδέες!
Τι ωραία που διακόσμησες το τετράδιο/δωμάτιο σου!

Όταν Ενθαρρύνουμε τα Παιδιά Αυτό Έχει Θετικό Αντίκτυπο σε Όλη τους την Ανάπτυξη

Όταν χρησιμοποιούμε τις παραπάνω εκφράσεις, ή άλλες παρόμοιες, αυτό που πετυχαίνουμε είναι να τονώσουμε τα παιδιά και τους εφήβους και να τα βοηθήσουμε να αναπτυχθούν σε αυτούς τους οκτώ βασικούς τομείς. Παράλληλα, όταν λέμε αυτές τις εκφράσεις είναι σαν να κρατάμε έναν καθρέφτη μπροστά στο παιδί και να του επιτρέπουμε να δει τον εαυτό του. Ακούγοντας αυτά τα ενθαρρυντικά λόγια, κάθε παιδί και έφηβος νιώθει όμορφα για τον εαυτό του, αναγνωρίζει τα καλά του στοιχεία, τονώνεται η αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμησή του και τείνει να κάνει καλύτερες επιλογές και να έχει καλύτερη συμπεριφορά. Το παιδί που νιώθει καλά με τον εαυτό του έχει εσωτερικά κίνητρα για καλή συμπεριφορά και έτσι χτίζει το μέλλον του για χαρούμενη και πετυχημένη ζωή.

Μη μπερδεύετε τις φράσεις ενθάρρυνσης με τον υπερβολικό έπαινο

Μερικές φορές ο υπερβολικός έπαινος έχει αρνητικά αποτελέσματα! Αντί να το παρακάνετε επαινώντας το παιδί, ακολουθήστε τα παρακάτω:

Ειλικρίνεια

Ο έπαινος και η ενθάρρυνση θα πρέπει να βασίζονται σε αντικειμενικές πληροφορίες και να μην είναι γενικά και αόριστα. Επίσης, να θυμάστε ότι τα παιδιά καταλαβαίνουν πότε οι ενήλικες προσπαθούν να τα καλοπιάσουν ή να μη τα στεναχωρήσουν ή πότε υπερβάλλουν.

Επικεντρώσου στην προσπάθεια, όχι την ικανότητα

Ένας ικανός άνθρωπος που δεν προσπαθεί δεν καταφέρνει και πολλά. Ένας άνθρωπος με λιγότερες ικανότητες που προσπαθεί, καταφέρνει πολλά. Ο έπαινος και η ενθάρρυνση δεν πρέπει να είναι «είσαι έξυπνη», «έχεις ταλέντο» κλπ., αλλά να σχετίζεται με την προσπάθεια που καταβάλλει το παιδί και την εξάσκηση που κάνει για να φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Να είσαι συγκεκριμένος

Τι ακριβώς έκανε καλά το παιδί; Επικεντρώσου σε αυτό και πέστο στο παιδί. «Είσαι πανέξυπνος» ή «τα κατάφερες» είναι σχόλια που δε λένε και πολλά στο παιδί και δε το βοηθάνε να καταλάβει τον εαυτό του και τη διαδικασία του τι έκανε σωστά. «Μπράβο που κάθισες και μελέτησες όλους τους πίνακες της προπαίδειας παρόλο που προτιμούσες να δεις ταινία με τον αδερφό σου. Η δουλειά σου φάνηκε και αναγνωρίστηκε στο άριστα που πήρες στο διαγώνισμα».

Μη κάνεις συγκρίσεις

Έτσι κι αλλιώς τα παιδιά μεγαλώνουν σε έναν κόσμο όπου επικρατούν οι συγκρίσεις. Δε χρειάζεται να συγκρίνεις το παιδί σου στους βαθμούς, τα αθλητικά, τα καλλιτεχνικά με τα αδέρφια ή τους συμμαθητές του. Το καλύτερο μέτρο σύγκρισης είναι ο ίδιος μας ο εαυτός, όταν γινόμαστε κάθε μέρα και καλύτεροι από πριν.

Μη λες συνέχεια «μπράβο»

Έτσι ο έπαινος χάνει την αξία του και γίνεται αυτοσκοπός, δηλαδή το παιδί κυνηγάει τον έπαινο και δε νοιάζεται και τόσο γι’ αυτό που κάνει. Όταν ενθαρρύνουμε διαρκώς τα παιδιά δεν τους επιτρέπουμε να αναλάβουν πρωτοβουλία και να αποκτήσουν εσωτερικό κίνητρο.

Γράφει η Δρ. Λίζα Βάρβογλη

Διαβάστε περισσότερα

Best of network