Το μηχανογραφικό είναι το τελικό και πιο σημαντικό βήμα. Μην το κάνεις “στα τυφλά”

Το μηχανογραφικό

Για περίπου ένα χρόνο οι μαθητές διαβάζουν πυρετωδώς για να μπορέσουν να καλύψουν την ύλη και να “γράψουν καλά” στις Πανελλαδικές εξετάσεις. Αφιερώνουν το καλοκαίρι τους, αμέτρητα βράδια και τα Σαββατοκύριακά τους. Οι επαναλήψεις και τα κυριακάτικα τεστ δεν σταματούν μέχρι λίγο πριν την εβδομάδα που θα κάτσουν στα θρανία με την ταυτότητά τους ανά χείρας για να απαντήσουν στα θέματα της χρονιάς.

Αφήνουν όμως κάτι πολύ σημαντικό σε δεύτερη μοίρα. Μέχρι να ανοίξει το σύστημα υποβολής των μηχανογραφικών, η πλειοψηφία των μαθητών δεν έχει διαβάσει ούτε μια φορά το μηχανογραφικό για να γνωρίζει όλες τις επιλογές που έχει. Οι περισσότεροι έχουν μια γενική εικόνα από αυτά που έχουν ακούσει από γονείς, συγγενείς, φίλους και καθηγητές.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η συμπλήρωσή του να γίνεται σχεδόν στα τυφλά και πολλοί δε δηλώνουν σχολές που θα τους ενδιέφεραν, μόνο και μόνο γιατί αγνοούν την ύπαρξή τους.

Από πέρυσι τα πράγματα έγιναν ακόμη πιο περίπλοκα.

Τα κριτήρια για τις μεταγγραφές αυξήθηκαν και το ⅓ του μηχανογραφικού άλλαξε με 133 νέα τμήματα. Από αυτά τα 105 ήταν τμήματα ΤΕΙ που “πανεπιστημοποιήθηκαν”, ενώ τα υπόλοιπα 28 ήταν εντελώς καινούργια τμήματα. 

Η συμπλήρωση του μηχανογραφικού ήταν πάντα “πονοκέφαλος” για τους μαθητές, αλλά τώρα είναι περισσότερο από ποτέ. Με τα νέα δεδομένα, ο κίνδυνος να πέσουν σε παγίδες έχει αυξηθεί. 

Η προσθήκη ή η αφαίρεση μιας σχολής από ένα επιστημονικό πεδίο μπορεί να φέρει τα πάνω κάτω στις βάσεις. Τα πράγματα είναι τελείως ρευστά. Οι βάσεις μπορεί να έχουν ακόμη και 2.000 μόρια διαφορά από τις περσινές, κάτι που εξαρτάται από το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων, αλλά και τη ζήτηση των υποψηφίων, η οποία αλλάζει από χρονιά σε χρονιά. Επομένως, το μεγαλύτερο λάθος που μπορούν να κάνουν οι περισσότεροι μαθητές είναι να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους με κριτήριο τις βάσεις των προηγούμενων ετών.

Το μηχανογραφικό είναι το τελικό και πιο σημαντικό βήμα. Μην το κάνεις “στα τυφλά”

Η πραγματικότητα είναι ότι κάθε μαθητής πρέπει να επιλέξει στο μηχανογραφικό του σχολές που του ταιριάζουν, που του εξάπτουν το ενδιαφέρον και δεν βαριέται στη σκέψη ότι θα σπουδάζει αυτό το αντικείμενο για τουλάχιστον τέσσερα χρόνια. Τα ενδιαφέροντα, οι κλίσεις και οι δεξιότητες του κάθε μαθητή πρέπει να είναι το βασικό κριτήριο του, όχι οι περσινές βάσεις, ούτε φυσικά η γνώμη των άλλων. 

Η απόφαση είναι καθαρά δική του.

Πολλοί σε μια προσπάθεια να βοηθήσουν, θα τον συμβουλέψουν να βάλει πρώτα σχολές που “έχουν επαγγελματική αποκατάσταση”, “έχουν καλά λεφτά”, “που θεωρούνται επαγγέλματα του μέλλοντος”. Όμως, κανένας δεν μπορεί να ξέρει τι θα συμβεί σε τουλάχιστον πέντε χρόνια από τώρα. Τα δεδομένα συνεχώς αλλάζουν και το μυστικό βρίσκεται στο να επιλέξει κάτι που τον γεμίζει, κάτι που θα ήθελε να κάνει στη ζωή του χωρίς να κοιτά μόρια, κύρος και ένα φαινομενικό “σίγουρο μέλλον” που στην πραγματικότητα είναι από κάθε άποψη αβέβαιο.

Μεγάλη σημασία ακόμα, παίζει οι σχολές που θα επιλέξει να μπουν με σειρά προτίμησης. Πάντα με τη λογική ότι θα μπορούσε να μπει σε όλες εξ αυτών και να είναι ικανοποιημένος.

Τα τελευταία χρόνια προστέθηκε στον γρίφο και το δικαίωμα για μετεγγραφή, η οποία μπορεί να του ανοίξει την πόρτα σε μια σχολή στην πόλη του που θεωρούσε “άπιαστο” όνειρο λόγω μορίων. Από την άλλη, υπάρχει περίπτωση λόγω των νέων κριτηρίων να μην μπορέσει να πάρει μεταγγραφή, ενώ βασιζόταν σε αυτή.

Το διάβασμα για να δώσει μαθήματα είναι το ίδιο σημαντικό με τη σωστή και έξυπνη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου. Μπορεί να ακούγεται χαοτική, αγχωτική και κουραστική διαδικασία, όμως υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να βοηθήσουν να γίνουν όλα σωστά με γνώμονα πάντα τις επιθυμίες του κάθε μαθητή. 

Οι πλέον κατάλληλοι για να βοηθήσουν στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου είναι η ομάδα της LABORA με επικεφαλής τον Κωνσταντίνο Κότιο, πρώην συνιδρυτή της συμβουλευτικής εταιρείας σταδιοδρομίας EMPLOY, ο οποίος έχει περισσότερα από 15 χρόνια εμπειρίας και έχουν περάσει από τα χέρια του χιλιάδες μηχανογραφικά. 

Το μηχανογραφικό είναι το τελικό και πιο σημαντικό βήμα. Μην το κάνεις “στα τυφλά”

Στη LABORA οι σύμβουλοι θα βοηθήσουν τον κάθε μαθητή ξεχωριστά να βάλει τη σκέψη του και τις επιθυμίες του σε μια τάξη και να δουν μαζί όλες τις επιλογές που έχει, αλλά και να “αποκωδικοποιήσει” και να απλοποιήσει όλους αυτούς τους τίτλους τμημάτων που οι περισσότεροι δυσκολευόμαστε να καταλάβουμε ή τους ακούμε για πρώτη φορά. 

Πριν από την ανάλυση και συμπλήρωση του μηχανογραφικού, ο μαθητής μπορεί αν το θέλει, να συμπληρώσει και ένα τεστ δεξιοτήτων, κλίσεων και ενδιαφερόντων, ώστε να ξέρει ο ίδιος προς τα πού να κινηθεί, αλλά και η ομάδα της LABORA να έχει μια πρώτη εικόνα και να βοηθήσει πιο αποτελεσματικά τον κάθε μαθητή να συμπληρώσει το μηχανογραφικό του με βάση αυτό που πραγματικά θέλει να κάνει. 

Στη συνέχεια με μια έξυπνη μεθοδολογία οι σύμβουλοι της LABORA θα τον βοηθήσουν να απορρίψει αυτά που δεν θέλει, να επικεντρωθεί σε αυτά που θέλει και να βρουν μαζί τη σειρά που πρέπει να τα τοποθετήσουν για να μην γίνει κάποιο λάθος και μείνει εκτός του τμήματος που του αρέσει πιο πολύ. 

Σημασία έχει να κάνει αυτό που πραγματικά αγαπά και όχι να κάνει κάτι επειδή έχει κύρος και υψηλά μόρια. Ένας μεγάλος βαθμός δεν εγγυάται την ευτυχία και την επιτυχία και αντίστοιχα ένας χαμηλός βαθμός δε σημαίνει δυστυχία και αποτυχία. 

Το μηχανογραφικό πρέπει να συμπληρωθεί με βάση τις επιθυμίες του κάθε παιδιού. Αν έγραψε καλύτερα ή χειρότερα απ’ ότι νόμιζε, δε σημαίνει ότι πρέπει να αλλάξει και τις σχολές στο μηχανογραφικό του. 

Το μηχανογραφικό δελτίο είναι η τελευταία κίνηση κάθε μαθητή σε μια παρτίδα σκάκι που ξεκίνησε δίνοντας το πρώτο μάθημα. Μπορεί σε κάποιες μάχες να πήγε καλύτερα και σε κάποιες χειρότερα. Όμως, η τελευταία του κίνηση θα καθορίσει την έκβαση του παιχνιδιού.
Γι’ αυτό, δεν πρέπει να είναι τυχαία, αλλά βάσει τακτικής.

Περισσότερες πληροφορίες, καθώς και τρόπους επικοινωνίας με την ομάδα του LABORA θα βρείτε εδώ

Ακολούθησε το TheMamagers στο Instagram

Διαβάστε περισσότερα

Best of network