5 φράσεις που μπορείς να πεις στο μικρό παιδί, όταν δοκιμάζει μια νέα γεύση

Δεν πρέπει να λέμε "σου άρεσε;" ή "θέλεις κι άλλο" όταν δοκιμάζει μια νέα γεύση, λένε οι ψυχολόγοι!

ΓΡΑΦΕΙ: The Mamagers Team -
5 φράσεις που μπορείς να πεις στο μικρό παιδί, όταν δοκιμάζει μια νέα γεύση iStock
Ο σύνδεσμος αντιγράφηκε στο πρόχειρο

Δεν πρέπει να λέμε "σου άρεσε;" ή "θέλεις κι άλλο", λένε οι ψυχολόγοι, γιατί μπορεί τα παιδιά να νιώσουν πίεση και να αποθαρρυνθούν από το να δοκιμάζουν νέες γεύσεις.

Οι περισσότεροι το έχουμε κάνει- δεν θα νιώσουμε τύψεις- ειδικά αν το παιδί δεν είναι επιλεκτικό στο φαγητό του. Εάν, όμως, βλέπεις ότι το παιδί διστάζει να δοκιμάζει ή αρχίζει να γίνεται πιο επιλεκτικό, ίσως αυτές οι 5 φράσεις που προτείνουν οι ειδικοί βοηθήσουν. Εξάλλου, ούτε εμείς ξέρουμε πόσο ενθουσιασμό να δείξουμε όταν το παιδί τρώει μπρόκολο ή αρακά.

Διαβάστε Επίσης

Άρα τι να πούμε;

"Είδα ότι το δοκίμασες!"

"Μου άρεσε που το δοκιμάσαμε μαζί!"

"Ήταν θαρραλέο που δοκίμασες κάτι καινούριο!"

"Τι ήχο έκανε όταν το μασούσες;"

"Μπορείς να το φτύσεις εάν δεν νιώθεις έτοιμος/η να το καταπιείς"  

Σύμφωνα με τους ειδικούς όταν περιγράφουμε στα παιδιά, εστιάζουμε στην προσπάθειά τους και στην επιτυχία τους όταν δοκιμάζουν μια νέα γεύση, τότε αποκτούν μια ευχάριστη και υγιή σχέση με το φαγητό τους! 

Τα παιδιά μαθαίνουν για το φαγητό όχι μόνο μέσω της γεύσης, αλλά και μέσα από τον τρόπο που οι γονείς παρουσιάζουν, περιγράφουν και ενθαρρύνουν την εμπειρία του φαγητού. Η στάση του γονιού- θετική, ήρεμη και χωρίς πίεση- παίζει καθοριστικό ρόλο στο πώς το παιδί θα συνδεθεί με το φαγητό σε όλη του τη ζωή.

Μια meta έρευνα του 2017 στο επιστημονικό περιοδικό Frontiers in Psychology από τους ερευνητές M. M. Paroche, S. J. Caton, C. M. J. L. Vereijken, H. Weenen και C. Houston-Price εξετάζει πώς τα βρέφη και τα μικρά παιδιά, από την έναρξη των στερεών τροφών έως την ηλικία των 36 μηνών, μαθαίνουν να γνωρίζουν και να αποδέχονται το φαγητό.

Με τίτλο "How Infants and Young Children Learn About Food: A Systematic Review", η μελέτη συγκεντρώνει δεκάδες έρευνες γύρω από τη διατροφική συμπεριφορά των παιδιών αποδεικνύοντας ότι η θετική, σταθερή και χωρίς πίεση προσέγγιση των γονιών είναι το "κλειδί” για να αναπτύξουν τα παιδιά μια υγιή και ευχάριστη σχέση με το φαγητό.

Τι έδειξε η μελέτη

  • Τα παιδιά μαθαίνουν να αποδέχονται νέες γεύσεις μέσα από την επαναλαμβανόμενη έκθεση,  χρειάζονται αρκετές ήρεμες δοκιμές του ίδιου φαγητού πριν το δεχτούν.
  • Η θετική αλληλεπίδραση (π.χ. χαμόγελο, ενθάρρυνση, ήρεμη παρουσία) ενισχύει την περιέργεια και την αποδοχή του φαγητού.
  • Η καταναγκαστική πίεση ("φάε άλλη μια μπουκιά”) μειώνει την επιθυμία του παιδιού να δοκιμάσει νέα τρόφιμα και μπορεί να συνδεθεί με αρνητικά συναισθήματα γύρω από το φαγητό.
  • Τα αισθητηριακά ερεθίσματα (χρώμα, σχήμα, μυρωδιά, ήχος) βοηθούν το παιδί να γνωρίσει το φαγητό πολυαισθητηριακά, ενισχύοντας τη φυσική του περιέργεια.
  • Η μίμηση παίζει σημαντικό ρόλο: τα παιδιά είναι πιο πρόθυμα να δοκιμάσουν κάτι όταν βλέπουν τον γονιό ή ένα μεγαλύτερο παιδί να το τρώει με ευχαρίστηση.
  • Οι ήρεμες, επαναλαμβανόμενες εμπειρίες οικοδομούν εμπιστοσύνη και συμβάλλουν σε μια θετική και υγιή σχέση με το φαγητό.

Διαβάστε Επίσης

Ανανεώθηκε: 18/10/25