"Σχολικός νοσηλευτής "στη βόλτα"; Όχι, όταν παίζεται η ασφάλεια των παιδιών!", αυτή είναι η ανάρτηση της Ιωάννας Φεβράνογλου που εκτός από σύμβουλος θηλασμού και μαία, εργάζεται και ως σχολική νοσηλεύτρια. Καθημερινά φροντίζει παιδιά με διαβήτη, σοβαρές αλλεργίες αλλά και επείγοντα περιστατικά όπως ατυχήματα στο σχολείο. Πλέον, όμως, η διάταξη για τους σχολικούς νοσηλευτές, όπως αναφέρει και η ίδια, έρχεται όχι μόνο να δυσκολέψει το πολύτιμο έργο της για την ασφάλεια των παιδιών αλλά ενέχει κινδύνους και για την υγεία των μαθητών.
Τι αναφέρει η νέα διάταξη; Το Άρθρο 146 του νέου σχεδίου νόμου αναφέρει ότι ένας νοσηλευτής μιας σχολικής μονάδας θα καλύπτει και τα συστεγαζόμενα ή όμορα σχολεία σε ακτίνα 500 μ..
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη για ένα σχολικό νοσηλευτή;
Οι διεθνείς οδηγίες της ADA το λένε ρητά: ο μαθητής πρέπει να έχει άμεση πρόσβαση σε εκπαιδευμένο νοσηλευτή μέσα στο σχολείο. Αν τρέχω από σχολείο σε σχολείο, ο χρόνος χάνεται.Υπογλυκαιμία, επιληπτική κρίση, αναφυλακτικό σοκ απαιτούν παρέμβαση σε λίγα ΛΕΠΤΑ.
Αναφέρεις στην ανάρτησή σου ότι όλα αυτά τα κάνεις χωρίς καν να έχεις τα βασικά
Δεν υπάρχει οργανωμένο απόθεμα, δεν υπάρχει τακτικό κονδύλι για υγειονομικό υλικό. Παλεύουμε με ό,τι έχουμε. Συχνά αγοράζουμε γάζες, θερμόμετρα και αντισηπτικά από την τσέπη μας ή από πρωτοβουλία συγκέντρωσης φαρμάκων και υγειονομικού υλικού πολύ συχνά από την τσέπη του διευθυντή και του γονέα. Εγώ προσωπικά το οργανώνω όλα τα χρόνια που εργάζομαι. Σε αυτό το πλαίσιο μάς ζητούν τώρα να είμαστε "και αλλού".
Ποιοι είναι οι κίνδυνοι για την υγεία των μαθητών σε περίπτωση που η διάταξη γίνει πράξη;
Όσο περισσότερο τρέχει ο νοσηλευτής, τόσο αυξάνεται η κόπωση και τα λάθη. Μελέτες δείχνουν ισχυρή σύνδεση ανάμεσα σε burnout και ασφάλεια. Υπάρχουν, όμως, δυσκολίες και για τους νοσηλευτές. Υπάρχει κίνδυνος burn out αλλά και πρακτικές δυσκολίες μετακίνησης, για παράδειγμα αν ο νοσηλευτής έχει κινητικά προβλήματα ή άλλα θέματα υγείας.
Ποιες ειναι ακριβώς οι αρμοδιότητες του σχολικού νοσηλευτή;
Η βασική αρμοδιότητα είναι η νοσηλευτική φροντίδα των παιδιών που έχουν έγκριση, ανάλογα με τις παθήσεις που έχουν. Αν για παράδειγμα το παιδί έχει διαβήτη πρέπει να κάνω τις μετρήσεις, να χορηγήσω την ινσουλίνη, να δίνω αναφορά στους γονείς και να είμαι σε στενή επικοινωνία μαζί τους. Είναι διαφορετικές οι ανάγκες ανάλογα με το παιδί και την πάθηση του, αλλά και σε σε παιδιά με ίδια πάθηση. Χρειάζεται απόλυτη εξατομίκευση και σύνδεση με το παιδί. Ταυτόχρονα, ο σχολικός νοσηλευτής είναι "εκεί" και για όλα τα υπόλοιπα μέλη της σχολικής κοινότητας. Οι σχολικοί νοσηλευτές έχουν ως αρμοδιότητα την παροχή πρώτων βοηθειών αλλά και την αγωγή και προαγωγή της υγείας. Ο κάθε σχολικός νοσηλευτής είναι υπεύθυνος για την οργάνωση προγραμμάτων αγωγής και προαγωγής. Προσωπικά επιλέγω να μιλήσω για θεματικές όπως μικρόβια, πλύσιμο χεριών, περίοδος (εικά σε παιδιά Ε και ΣΤ τάξης, κ.α).
Εξήγησέ μας περίπου τα περιστατικά που καλύπτεις καθημερινά σε μια τυπική μέρα
Μία τυπική μέρα φροντίζω παιδιά με διαβήτη, που χρειάζονται παρατήρηση,μέτρηση γλυκόζης και ινσουλίνη, ή και πρώτες βοήθειες (ελπίζουμε να μη φτάσουμε σε αυτό το σημείο ποτέ). Υπάρχουν επίσης παιδιά που μπορεί να κάνουν επιληπτική κρίση χωρίς προειδοποίηση, παιδιά με σοβαρές αλλεργίες (είτε μετά από βρώση τροφής, είτε ακόμα και εξ επαφής) που έχουν "στην τσέπη" ένεση αδρεναλίνης. Αλλά όχι μόνο. Μετράω θερμοκρασίες, φροντίζω τραύματα από πτώσεις, δίνω πρώτες βοήθειες μετά απο καβγάδες, ανακουφίζω πονοκεφάλους, διαχειρίζομαι πονόκοιλους, ρινορραγίες, κρίσεις άσθματος, κακώσεις και ένα σωρό άλλα. Μιλάω με γονείς και κηδεμόνες για σοβαρότερα περιστατικά και νοσηλείες παιδιών. Αυτά τα "λίγα" είναι δεκάδες περιστατικά τη μέρα.
Ποιο παιδί δικαιούται σχολικό νοσηλευτή - Τι πρέπει να ξέρουν οι γονείς
Όλα τα παιδιά που έχουν έγκριση από δημόσιο νοσοκομείο ότι χρειάζονται σχολικό νοσηλευτή, όπως παιδιά με διαβήτη, με σοβαρές αλλεργίες, με επιληψία ή σοβαρές παθήσεις που θα ήταν επικίνδυνο για τη ζωή τους να παραμείνουν στο σχολείο χωρίς νοσηλευτή. Οι γονείς που έχουν διάγνωση ότι το παιδί έχει κάποια πάθηση πρέπει να πάρουν βεβαίωση από δημόσιο φορέα, να την καταθέσουν στη διεύθυνση του σχολείου μαζί με μια αίτηση. Αν θέλουμε το παιδί να έχει σχολικό νοσηλευτή, με το ξεκίνημα του νέου σχολικού έτους, μεριμνούμε για την αίτηση νωρίτερα, από τον Ιούνιο. Διαφορετικά, όλο το χρόνο γίνονται αιτήσεις (αφού όλο το χρόνο υπάρχουν νέες διαγνώσεις) αλλά ο σχολικός νοσηλευτής έρχεται με μήνες καθυστέρησης, στην καλύτερη περίπτωση.
Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν το έργο του σχολικού νοσηλευτη
Οι γονείς για να βοηθήσουν τον ρόλο μας θα πρέπει να παρέχουν ένα πλήρες ιστορικό υγείας του παιδιού, να φέρνουν τα φάρμακά τους και να έχουν μια καλή επικοινωνία μαζί μας.
Υπάρχει διαφορά στα δημόσια και στα ιδιωτικά σχολεία που πάντα έχουν σχολικό νοσηλευτή
Θεωρητικά δεν υπάρχει διαφορά. Ο σχολικός νοσηλευτής σε όλα τα σχολεία φροντίζει τα παιδιά, είτε έχουν έγκριση κατά προτεραιότητα από δημόσιο νοσοκομείο είτε όχι. Στα ιδιωτικά ο νοσηλευτής θα βρίσκεται εκεί κατά τη διάρκεια όλου του ωραρίου ενώ στα δημόσια ο νοσηλευτής βρίσκεται εκεί στο υποχρεωτικό ωράριο.