"Πώς πέρασες στο σχολείο;" ρωτάς και η απάντηση είναι "Δεν ξέρω". Αν επιμείνεις μπορεί να πάρεις ένα "καλά". Αν, μάλιστα, πεις "έλα να πούμε για τη μέρα σου", θα σου πει ένα βαρύγδουπο "τίποτα".
Τι σημαίνει αυτό το "τίποτα" που λένε τα παιδιά όταν επιστρέφουν από το σχολείο και ρωτάς για τη μέρα τους;
Η ψυχολόγος Ελίνα Κεπενού μίλησε στην εκπομπή "Πρωίαν σε είδον" για το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε όλοι οι γονείς- ειδικά, τώρα, στην αρχή της χρονιάς που έχουμε περισσότερη αγωνία για το ξεκίνημα στη νέα τάξη.
Τα παιδιά μέχρι 5-6 ετών
Όπως λέει η ειδικός, η άρνηση του παιδιού να απαντήσει έχει να κάνει με την ηλικία. "Στην προσχολική ηλικία δεν υπάρχει αφηγηματική ικανότητα. Οπότε δεν περιμένουμε από ένα παιδάκι να μπορέσει να συνδέσει τις εμπειρίες του σε μια ιστορία", εξηγεί συνιστώντας στους γονείς να μιλήσουν στα παιδιά μέχρι 5 ετών πιο βιωματικά. Δηλαδή ερωτήσεις του στιλ "εάν είχε η μέρα σου ένα χρώμα, τι χρώμα θα ήταν".
Παιδιά δημοτικού
"Στο δημοτικό χρειάζονται τα παιδιά ένα πλαίσιο. Πρέπει να πούμε πιο συγκεκριμένα πράγματα. Τα παιδιά σταδιακά επιλέγουν τι θα πουν. Μπορεί ο γονιός να θέλει να μάθει τι έγινε με τα μαθήματα και το παιδί να πει τι έγινε στο διάλειμμα με τους φίλους του", λέει προτείνοντας ερωτήσεις όπως "πώς πέρασες στο πρώτο διάλειμμα" ή "τι σε δυσκόλεψε σήμερα;".
Στην εφηβεία
"Στην εφηβεία το παιδί δεν επενδύει στον γονιό αλλά στους φίλους. Θα μιλήσουν στους κολλητούς. Όταν οι έφηβοι λένε "τίποτα" δεν είναι αδιαφορία αλλά δεν μπορούν να εκφράσουν το έντονο συναίσθημα που νιώθουν εκείνη τη στιγμή, είναι μια νευροβιολογικής ανωριμότητας", εξηγεί.
Δες περισσότερα στο βίντεο: