Η νέα Έκθεση της Διεθνούς Επιτροπής για το Μέλλον της Εκπαίδευσης της UNESCO δεν είναι απλώς ένα έγγραφο πολιτικής. Είναι ένα κάλεσμα σε όλους –γονείς, εκπαιδευτικούς, νέους, κοινωνία– να συνδιαμορφώσουμε ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο για την Εκπαίδευση, με ορίζοντα το 2050.
Γιατί ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο για την Εκπαίδευση;
Η Έκθεση, που εκπονήθηκε από το 2019 έως το 2021, θέτει δύο θεμέλια που αφορούν κάθε γονιό και παιδί:
- Πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση για όλους, σε όλη τη διάρκεια της ζωής
- Εκπαίδευση ως δημόσιο αγαθό, όχι ως προνόμιο για λίγους
Περισσότεροι μαθητές, αλλά άνισες ευκαιρίες
Η UNESCO αναγνωρίζει τη θεαματική βελτίωση στην πρόσβαση στην εκπαίδευση τις τελευταίες δεκαετίες, όμως επισημαίνει μεγάλες ανισότητες:
Το 1948 μόνο το 45% του παγκόσμιου πληθυσμού είχε πάει σχολείο
Σήμερα, το 95% των παιδιών έχει φοιτήσει – αλλά…
- 1 στα 5 παιδιά παγκοσμίως εξακολουθεί να μένει εκτός Δημοτικού
- Σε χώρες χαμηλού εισοδήματος, 1 στους 4 νέους παραμένει αναλφάβητος
- Η συμμετοχή στην Τεχνική & Επαγγελματική Εκπαίδευση παραμένει χαμηλή
Η UNESCO προτείνει μια ριζική αλλαγή φιλοσοφίας:
- Νέες Παιδαγωγικές Αρχές
- Αλληλεγγύη και συνεργασία αντί ατομικού ανταγωνισμού
- Διεπιστημονική μάθηση (οικονομία, πολιτισμός, τεχνολογία)
- Κριτική σκέψη: όχι μόνο να μαθαίνουμε, αλλά να συμμετέχουμε στη δημιουργία γνώσης
Ο Ρόλος του Εκπαιδευτικού
- Εκπαιδευτικός ως παραγωγός γνώσης, όχι μόνο "μεταδότης"
- Το σχολείο ως κοινότητα, όχι μόνο κτίριο
- Εκπαίδευση χωρίς ηλικιακό όριο
- Μάθηση "από τη γέννηση έως τα βαθιά γηρατειά"
- Σε σχολεία, εργασιακούς χώρους, κοινότητες, ψηφιακά περιβάλλοντα
Παγκόσμια συνεργασία και συμμετοχή
Η Έκθεση καλεί σε παγκόσμια συνεργασία και συμμετοχή, όχι μόνο θεσμών αλλά και πολιτών.
Ποιοι καλούνται να συμμετέχουν:
- Παιδιά και νέοι
- Γονείς και εκπαιδευτικοί
- Πανεπιστήμια και ερευνητές
- Κοινωνικοί φορείς, εργοδότες, ηγέτες κοινοτήτων
"Η εκπαίδευση δεν πρέπει να είναι καθρέφτης του παρόντος, αλλά πυξίδα για ένα δίκαιο και βιώσιμο μέλλον", αναφέρει η πρόεδρος της Επιτροπής, Sahle-Work Zewde.
Τι κάνουμε εμείς ως γονείς
Το νέο κοινωνικό συμβόλαιο δεν μπορεί να γραφτεί χωρίς εμάς. Οι ερωτήσεις που πρέπει να θέσουμε στα παιδιά μας, στα σχολεία μας, στους εαυτούς μας:
- Τι σημαίνει μαθαίνω στον 21ο αιώνα;
- Θέλουμε σχολεία γνώσης ή σχολεία ζωής;
- Πώς χτίζουμε κοινότητες μάθησης με ενσυναίσθηση, συνεργασία και δικαιοσύνη;
Η Εκπαίδευση είναι υπόθεση όλων μας
Η Έκθεση της UNESCO Φέρνει μια πρόσκληση: Να ξαναφανταστούμε την Εκπαίδευση όχι ως υποχρέωση, αλλά ως πράξη κοινότητας.