Έχεις αναρωτηθεί ποτέ γιατί πραγματικά θέλεις να διαβάζει το παιδί σου; Για να είναι καλός μαθητής και να καταφέρει να μπει στο πανεπιστήμιο μια μέρα; Για να γίνει επιτυχημένο στη ζωή του και να μπορέσει να βγάλει χρήματα; Ή για να μάθει πώς να προσπαθεί, να επιμένει, να είναι ανθεκτικό και να αποκτήσει δεξιότητες που θα του προσφέρουν μια καλύτερη ποιότητα ζωής; Ίσως και όλα!
Συχνά οι γονείς ξεχνάμε- ακόμα και για τους ίδιους μας τους εαυτούς- ότι η εργασία είναι ένα μέσο που μας επιτρέπει να εξασφαλίσουμε μια καλύτερη ποιότητα ζωής. Μια ζωή που είναι δημιουργική, που προσφέρει προσωπική ικανοποίηση, ανάπτυξη, ευτυχία στις προσωπικές σχέσεις και τη δυνατότητα να προσφέρουμε στους άλλους.
Αυτό που θέλουμε οι γονείς από τα παιδιά μας είναι να μάθουν να αγαπούν το διάβασμα και τη γνώση. Να μάθουν πώς να προσπαθούν, να ανακαλύψουν τα ενδιαφέροντά τους, να αποκτήσουν κίνητρα και γνώσεις.
Όπως αναφέρει και η ψυχολόγος Ευτυχία Βαρσαμή σε ανάρτησή της "Στη σχολική ηλικία, η "επιτυχία" δεν μπορεί να ορίζεται μόνο μέσα από την απόδοση ή την ανταπόκριση στις προσδοκίες των ενηλίκων. Η ουσία βρίσκεται στη δημιουργία εσωτερικών κινήτρων, στην απόλαυση της γνώσης και στη χαρά της ανακάλυψης.
Η επιβράβευση της εργατικότητας είναι σημαντική, όμως δεν αρκεί. Αυτό που χρειάζεται είναι ένα πλαίσιο που ενισχύει το παιδί να θέλει να μάθει από μόνο του, να αναπτύσσει θετική στάση απέναντι στα ερεθίσματα και να βιώνει τη μάθηση ως προσωπική ικανοποίηση και ανάπτυξη.
Οι γονείς και οι δάσκαλοι μπορούν να καλλιεργήσουν αυτές τις συνθήκες με στοργή, υψηλές αλλά όχι πιεστικές προσδοκίες, και πάνω απ’ όλα με σεβασμό στη φωνή του παιδιού.
Έτσι, το παιδί μαθαίνει όχι επειδή "πρέπει", αλλά επειδή το θέλει. Και αυτή είναι η βαθύτερη έννοια της επιτυχίας”
Πώς καλλιεργούμε το "θέλω” κι όχι το "πρέπει” στα παιδιά;
Συνήθως οι γονείς πιέζουμε τα παιδιά να διαβάσουν επειδή "πρέπει”. Λέμε "πρέπει να κάνεις την άσκηση”. Αντίθετα:
- Αν το παιδί δυσκολεύεται να διαβάσει ή να συγκεντρωθεί μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα παιχνίδι με τις ασκήσεις που έχει. Να του δώσουμε την ευκαιρία να επιλέξει πώς θα διαβάσει. Μπορεί να γράψει την ορθογραφία με διαφορετικά χρώματα ή να φτιάξετε μαζί μια ιστορία με τις λέξεις.
- Σκοπός είναι να βοηθήσουμε το παιδί να αναπτύξει μόνο του την επιθυμία για κίνητρα. Να θέλει να μάθει και να ανακαλύψει. Να θέλει να τα πάει καλά στην τάξη!
- Δημιουργώντας μια θετική στάση απέναντι στα μαθήματά του, στια βιβλία, στις γνώσεις μπορεί να αποκτήσει πιο εύκολα μια πιο θετική αντίδραση κάθε φορά που έχει διάβασμα.
- Να θυμάσαι ότι στην αρχή δεν έχει σημασία αν θα κάνει την άσκηση, αλλά αν θα την κάνει με όρεξη, με ενδιαφέρον και με κίνητρο να μάθει νέα πράγματα!