Αγγλικά για παιδιά: Μύθοι, αλήθειες και η σημασία της ποιοτικής εκπαίδευσης

Η μάθηση δεν τελειώνει ποτέ: Η πρόεδρος της Express Publishing, Τζένη Ντούλη μιλά για τα παιδιά, τα Αγγλικά και τη χαρά της εκπαίδευσης.

ΓΡΑΦΕΙ: The Mamagers Team -
Αγγλικά για παιδιά: Μύθοι, αλήθειες και η σημασία της ποιοτικής εκπαίδευσης
Ο σύνδεσμος αντιγράφηκε στο πρόχειρο

Ποια είναι η σωστή ηλικία για να ξεκινήσει ένα παιδί Αγγλικά; Τελειώνει άραγε ποτέ κανείς με μια ξένη γλώσσα; Και πώς μπορούμε ως γονείς να στηρίξουμε τα παιδιά μας, ώστε η μάθηση να μην είναι αγγαρεία αλλά χαρά; Η Τζένη Ντούλη, Πρόεδρος και Editor-in-Chief της Express Publishing, με πολυετή εμπειρία στη συγγραφή εκπαιδευτικού υλικού, μιλάει στο madamefigaro.gr για τη σημασία της ποιοτικής εκπαίδευσης, την αξία της εξατομίκευσης, αλλά και για το πώς η γλώσσα μπορεί να γίνει μια γέφυρα που ενώνει ανθρώπους, ιδέες και πολιτισμούς. 

Ως γονείς / κηδεμόνες συχνά ανησυχούμε: ποια είναι η σωστή ηλικία για να ξεκινήσει ένα παιδί αγγλικά;

Σίγουρα, το κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό, και είναι σημαντικό να λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες του, οι εξωτερικές συγκυρίες και πολλοί άλλοι παράγοντες. Όμως όσο νωρίτερα το παιδί έρθει σε επαφή με τη γλώσσα, τόσο πιο ομαλά εντάσσεται στον κόσμο της. Παρ’ όλα αυτά, ανεξάρτητα από την ηλικία του, το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό μπορεί να προσφέρει δραστηριότητες και ερεθίσματα προσαρμοσμένα για κάθε ηλικία, ώστε η μάθηση να γίνεται οργανικά και να μπαίνουν οι σωστές βάσεις για το μέλλον.

Πολλοί γονείς λένε ότι θέλουν τα παιδιά τους να έχουν ‘τελειώσει’ με τα αγγλικά μέχρι τη Γ’ Γυμνασίου. Αλήθεια, γίνεται αυτό; Και τελικά, τι σημαίνει πραγματικά ‘τελειώνω’ με μια γλώσσα;

Μεγάλη κουβέντα ανοίγετε! Ξέρετε, πολλοί γονείς πιστεύουν ότι το παιδί "τελειώνει” με τα Αγγλικά μόλις πάρει μία πιστοποίηση επιπέδου Β2 ή Γ2, συνήθως γύρω στο γυμνάσιο. Στην πραγματικότητα όμως, η γλωσσική επάρκεια δεν περιορίζεται σε ένα χαρτί ή σε μια εξέταση. Μιλάμε για μια ολόκληρη μαθησιακή διαδρομή, πλούσια και δημιουργική που δεν σταματάει στα 14.
Για μένα, το να "τελειώνεις” με μια γλώσσα σημαίνει να τη χρησιμοποιείς και να την εξελίσσεις με άνεση και αυτοπεποίθηση στην καθημερινότητα, αλλά και αργότερα, στην επαγγελματική σου ζωή. Άλλες είναι οι ανάγκες και οι εμπειρίες στα 14, κι εντελώς διαφορετικές στα 25. Το ίδιο εξελίσσεται και ο τρόπος που χειρίζεσαι τη γλώσσα: το λεξιλόγιο που χρειάζεσαι, οι εκφράσεις που χρησιμοποιείς, ακόμα και η ίδια η ωριμότητα με την οποία επικοινωνείς.
Η δική μου συμβουλή; Να περνούν μεν τα παιδιά από τη διαδικασία των εξετάσεων γιατί τους δίνει χρήσιμες δεξιότητες, αλλά να μην αντιμετωπίζουν τις πιστοποιήσεις σαν αυτοσκοπό. Γιατί στην πραγματικότητα, όπως σε κάθε τι που μαθαίνουμε, έτσι και στα Αγγλικά, το ταξίδι δεν τελειώνει ποτέ.

Τι θα λέγατε σε έναν γονιό που έχει κουραστεί να "κυνηγάει” το παιδί του να διαβάσει Αγγλικά; Υπάρχει κάποιο μυστικό;

Για εμάς, η γλώσσα δεν "διαβάζεται", βιώνεται. Τα βιβλία μας δεν μαθαίνουν στα παιδιά απλά γραμματική και λεξιλόγιο, αλλά τα βοηθούν να καλλιεργήσουν δεξιότητες ζωής, όπως επικοινωνία, κριτική σκέψη και ενσυναίσθηση. Τα ενθαρρύνουμε να αναρωτιούνται: "Είναι αυτή η είδηση αληθινή;" ή "Πώς μαθαίνω καλύτερα;"
Επίσης, δεν θέλει κόπο, θέλει τον σωστό τρόπο. Βασικός παράγοντας για να μη χρειάζεται να "κυνηγούν” οι γονείς τα παιδιά να διαβάσουν, είναι να κάνουν τα παιδιά κάτι που τα εμπνέει και που ξυπνά την περιέργειά τους να μάθουν. Με δραστηριότητες, projects και δημιουργικότητα, η μάθηση γίνεται παράπλευρο όφελος της συμμετοχής και της φαντασίας — όχι αυτοσκοπός. Έτσι τα παιδιά είναι πιο πρόθυμα να μάθουν, όταν αυτό που μαθαίνουν τους φαίνεται ενδιαφέρον ή τους παρουσιάζεται με ενδιαφέρον τρόπο.
Ξέρετε, μία από τις μεγαλύτερες ανάγκες του ανθρώπινου εγκεφάλου είναι η δίψα για το καινούργιο. Από τη στιγμή που ερχόμαστε σε αυτόν τον κόσμο μέχρι την ημέρα που φεύγουμε από αυτόν, δεν σταματάμε ποτέ να μαθαίνουμε και να δοκιμάζουμε νέα πράγματα· έτσι είναι φτιαγμένος ο εγκέφαλός μας. Γι’ αυτό, όταν θέλουμε οι μαθητές μας να μάθουν κάτι σημαντικό, χρειάζεται να το παρουσιάζουμε με τρόπο που να φαίνεται πρωτότυπος και ελκυστικός, ώστε να τους μείνει αξέχαστο. Αντίθετα, η βαρετή πληροφορία σπάνια μένει στη μνήμη.
Καλό θα ήταν και οι γονείς να δίνουν στα παιδιά τους ερεθίσματα που συνδέονται με τη μάθηση στην καθημερινότητα, από μικρή ηλικία, χωρίς να χρειάζεται να τα "καθίζουν" σε μια καρέκλα μόνο για "μελέτη". Σκεφτείτε γιατί κάποτε μας διάβαζαν παραμύθια· πόσο αυτό καλλιεργούσε τη φαντασία μας και μας μάθαινε αξίες. Στην Express Publishing διαθέτουμε μια πληθώρα από τέτοιο υπέροχο υλικό, που κάθε γονιός μπορεί να αποκτήσει και να μοιραστεί με το παιδί του, ώστε να καλλιεργηθεί η αγάπη για μάθηση.

Δες περισσότερα στο madamefigaro.gr