Το γνωρίζουμε οι περισσότεροι γονείς με παιδιά που ήδη έχουν πάει παιδικό σταθμό: Στις Σκανδιναβικές χώρες, η εκπαίδευση δεν περιορίζεται μόνο στα θρανία και τις αίθουσες αλλά μεγάλο μέρος της πραγματοποιείται σε ανοιχτούς χώρους, με ελεύθερο παιχνίδι κοντά στη φύση.
Έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Journal of Environmental Psychology αναφέρει ότι τα σχολεία και οι παιδικοί σταθμοί της χώρας ενθαρρύνουν τα παιδιά να παίζουν στην ύπαιθρο, ακόμη και υπό βροχή ή με λάσπη, φορώντας ανθεκτικά ρούχα και καλή εξοπλισμό.
Η φιλοσοφία αυτή βασίζεται στην αντίληψη ότι η φύση αποτελεί τη βάση για την ανάπτυξη της παιδικής περιέργειας, της κινητικότητας και της αυτονομίας. Σε μελέτες για τα σχολεία της Νορβηγίας, τα παιδιά που συμμετέχουν σε "outdoor learning" και ελεύθερο παιχνίδι στη φύση πέτυχαν πιο υψηλά επίπεδα φυσικής δραστηριότητας και κοινωνικής συνεργασίας.
Αυτή την εικόνα μεταφέρει και μια Ελληνίδα μαμά που ζει στη Νορβηγία και μας δείχνει στο Facebook την τσάντα του παιδιού της...γεμάτη λάσπες.
Το πάρκο που ζήσαμε αλλά στερούνται τα παιδιά μας
Οι περισσότεροι γονείς σήμερα θυμούνται τα απογεύματα της παιδικής τους ηλικίας. Στα πάρκα αν ζούσαν στην πόλη, στην εξοχή αν ζούσαν στην επαρχία. Γυρνούσαμε με λάσπες στα παπούτσια, με ποδήλατα, με παιχνίδια που δεν απαιτούσαν επίβλεψη. Έτσι μάθαμε τι σημαίνει προσέχω πριν μας το πουν, μάθαμε τι σημαίνει ρίσκο, μάθαμε τι σημαίνει "λύνω ένα πρόβλημα".
Αυτή η πρακτική των σκανδιναβικών σχολείων δεν αφορά απλώς τη φυσική δραστηριότητα, αλλά και τη δημιουργικότητα, την ελεύθερη σκέψη και το αίσθημα προσωπικής επαφής με τον κόσμο γύρω. Όταν ένα παιδί παίζει με λάσπη, δεν "χάνει χρόνο". Αντίθετα αναπτύσσει τις αισθήσεις του, τη δύναμη των χεριών του, μαθαίνει να συνεργάζεται, να λύνει προβλήματα, να εφευρίσκει. Και εμείς θυμόμαστε πως αυτές οι ώρες εκτός σπιτιού ήταν οι πιο ζωντανές, εκείνες που έμειναν στη μνήμη μας με το αίσθημα της ελευθερίας.
