Η Ισλανδία κατατάσσεται σταθερά ως μία από τις πιο ειρηνικές χώρες στον κόσμο - είναι η μόνη χώρα-μέλος του ΝΑΤΟ χωρίς ένοπλες δυνάμεις. Είναι επίσης η χώρα που θεωρείται η πιο "ισότιμη" ως προς το φύλο παγκοσμίως.
Οι λόγοι μπορεί να είναι πολλοί και σίγουρα ένας από αυτούς είναι η παιδαγωγική μέθοδος Hjalli που ακολουθούν οι παιδικοί σταθμοί και τα Δημοτικά σχολεία στην Ισλανδία. Μια μέθοδος που μάλλον θα ενοχλούσε πολλούς γονείς δυτικών και ανατολικών χωρών αλλά στην Ισλανδία ακολουθείται ήδη από το 1989.
Η μέθοδος μπορεί να μοιάζει "εναλλακτική" αλλά το αποτέλεσμα είναι στην ουσία απαραίτητο για τις κοινωνίες: Μαθαίνει στα κορίτσια να πιστεύουν ότι μπορούν να ηγηθούν, να ρισκάρουν και να πάρουν αποφάσεις χωρίς φόβο και μαθαίνει στα αγόρια να δείχνουν ευαισθησία, να φροντίζουν και να συνεργάζονται.
Η παιδαγωγός Margrét Pála Ólafsdóttir τόλμησε το 1989 να δημιουργήσει το Μοντέλο Hjalli – τη μέθοδο προσχολικής αγωγής που δεν φοβάται να πάει κόντρα στα καθιερωμένα- και να αποδείξει αυτό που όλοι ξέρουμε: Η κοινωνία μεγαλώνει διαφορετικά τα αγόρια από τα κορίτσια και αυτό πρέπει να αλλάξει.
Η "αντισταθμιστική" παιδαγωγική
Το Hjalli Model ξεκινά από τη παραδοχή ότι τα αγόρια και τα κορίτσια μεγαλώνουν διαφορετικά στις σύγχρονες κοινωνίες. Για να ισορροπήσει αυτό το άνισο ξεκίνημα, το μοντέλο αυτό καλλιεργεί συστηματικά δεξιότητες που παραδοσιακά μένουν πίσω σε κάθε φύλο.
Τα κορίτσια μαθαίνουν να είναι πιο δυναμικά, ανεξάρτητα, θαρραλέα.
Τα αγόρια μαθαίνουν να γίνονται πιο τρυφερά, συνεργατικά, συμπονετικά.
Το πρόγραμμα είναι κοινό για όλα τα παιδιά, όμως η έμφαση δίνεται αλλιώς. Κι αυτό κάνει τη διαφορά.
Ομάδες ενός φύλου
Η μάθηση συχνά γίνεται σε ξεχωριστές ομάδες αγοριών και κοριτσιών. Έτσι, χωρίς τα "βλέμματα" και τις κοινωνικές προσδοκίες που συνήθως επικρατούν σε μικτές τάξεις, τα παιδιά τολμούν να δοκιμάσουν νέους ρόλους.
Τα κορίτσια μπαίνουν μπροστά και αναλαμβάνουν την αρχηγία σε μια δραστηριότητα και τα αγόρια ανακαλύπτουν τη χαρά του να βοηθούν τα μικρότερα παιδιά.
Ένα ουδέτερο περιβάλλον
Οι αίθουσες είναι σχεδιασμένες χωρίς έντονα χρώματα και "κοριτσίστικα" ή "αγορίστικα" παιχνίδια, αλλά με ουδέτερα υλικά – τουβλάκια, πλαστελίνες, μπογιές. Όλα όσα αφήνουν χώρο στη φαντασία και όχι στα στερεότυπα.
Η δύναμη της βιωματικής μάθησης
Με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών, τα παιδιά μπαίνουν σε παιχνίδια ρόλων και βιωματικές ασκήσεις που τους δίνουν "εργαλεία" για να χτίσουν βήμα-βήμα δεξιότητες. Αρχικά επικεντρώνονται στις κοινωνικές αρετές και στην συνέχεια στις ατομικές.
Τα αγόρια και τα κορίτσια βρίσκονται όμως και μαζί στις τάξεις αλλά με τις νέες τους δεξιότητες ενισχυμένες, έτοιμα να συνυπάρξουν σε ένα πιο ισορροπημένο πλαίσιο.
Δες ένα βίντεο που παρουσιάζει τη μέθοδο Hjalli